Autor: Ramon Martí
Revisió de la cronologia: Ferran Mestanza
Descarrega’t el PDF de l’exposició aquí >>
Fotos 1 i 2
El budisme a occident també s’està manifestant a través de diferents àmbits socials:
– Ajuda en el procés de la mort
– Art
– Ciència
– Cinema
– Compromís social
– Diàleg interreligiós
– Ecologia profunda
– Economia
– Educació
– Medicina i curacions holístiques
– Protecció dels animals
– Psicologia i teràpia
– Visió des de la dona
Ajuda en el procés de la mort
La mort és un procés de trànsit que es pot viure de manera creativa i inspirada.
http://www.concienciasinfronteras.com/…/Lopez_muerte.html
http://www.rigpawiki.org/index.php?title=The_Tibetan…
Art
La transversalitat és una característica del món actual, on el suport multimèdia aporta la convergència de diferents llenguatges i sistemes. A través seu, el budisme està influint en la forma d’expressió de molts artistes actuals en diferents camps. En especial, des de ja fa molts d’anys i amb altres suports, el budisme zen.
Exposició sobre la influència budista en l’art al Rubin Museum (NY)
http://www.rmanyc.org/
http://eprints.ucm.es/4825/
Ciència
Els ensenyaments de Buda són un mètode més que no una doctrina i poden verificar-se científicament, això ha motivat trobades entre científics occidentals (neurologia, física subatòmica…) i budistes.
http://www.franciscovarela.cl/
http://budismoyciencia.bligoo.com/
Cinema
A partir dels anys 90 del segle passat la presència del budisme en el cinema ha anat en augment. Són produccions fetes a Occident i a Orient amb arguments i personatges clarament budistes o inspirats en el dharma.
Primer festival de cine budista en la Ciudad de México. 2008
Compromís social
Des de la compassió budista, la visió del sofriment provocat per un sistema econòmic, polític i social injust, ha generat el sorgiment del que podríem denominar “budisme compromès”: moviments per la pau i la no violència, defensa dels drets humans…
http://www.federaciongpau.org/
http://www.bpf.org/
http://www.engagedbuddhists.org.uk/
http://www.plumvillage.org/
http://www.dharmanet.org/engagedhome.htm
http://www.zen-occidental.net/articles2/engage-espagnol.html
http://www.zenpeacemakers.org
Diàleg interreligiós
En l’actual societat multicultural, la comunicació entre les diferents tradicions religioses és decisiva per evitar conflictes, aportar solucions a problemes comuns i afavorir la convivència. Des de la flexibilitat budista tots el éssers som iguals: tots busquem la felicitat encara que sigui per diferents camins.
http://www.raimon-panikkar.org/
Ecologia profunda
A partir de la percepció budista de la interdependència de tots els fenòmens, l’ecologia profunda proposa un nou paradigma, una visió holística del món del qual nosaltres també en som una part.
http://www.loselingmexico.org/dalailama/
http://www.ecobuddhism.org
http://www.joannamacy.net
Economia
Seguint la “via del mig”, el model òptim de benestar seria aquell que puguem aconseguir amb la minimització del consum, no a l’inrevés com ens vol fer creure el model d’economia actual.
El gran precursor de la proposta a Occident d’una economia budista, fou E.F. Schumacher, Lo pequeño es hermoso, 1973
http://www.eumed.net/cursecon/economistas/schumacher.htm
Educació
Podem aplicar dins de l’educació la saviesa del budisme en diferents aspectes:
– Descobriment i ús adequat de les pròpies emocions dels alumnes.
– Desenvolupament de l’empatia envers els companys de classe.
– Adquisició de coneixements holístics que ens ajudin a interpretar i relacionar-nos amb la realitat interdependent i plural que ens envolta.
– Adquisició de tècniques de meditació que millorin el rendiment.
– Ajustar els coneixements externs amb el creixement interior i viceversa.
http://www.redesparalaciencia.com/wp-content/uploads/2009/12/entrev50.pdf
http://www.educacionuniversal.org
Medicina i curacions holístiques
Cal entendre l’ésser humà com un tot que supera la suma de les parts. La causa de les seves malalties és deguda al desequilibri entre els elements constitutius corporals i mentals. El tractament per mantenir la salut, consisteix a restablir l’equilibri a partir d’una aplicació progressiva de tractaments interdependents. Tot i així, des de la perspectiva de la medicina budista cal acompanyar-los d’una profunda transformació espiritual que eviti les emocions aflictives.
http://www.otramedicina.com/…/¿que-es-la-medicina-holistica/
Protecció dels animals
La diferència entre viure en el regne animal o com a ésser humà és resultat del karma, però de fet participem de la mateixa essència i és per això que tots volem sortir-nos del sofriment. Per tant, i seguint el principi d’ahimsa, no podem fer mal a cap ésser viu, ans el contrari: hem de protegir els indefensos.
http://www.altarriba.org
http://www.animanaturalis.org/…/religion_y_proteccion_de_los_animales_pueden_ ir_de_la_mano
Psicologia i teràpia
La pràctica del dharma i el coneixement de la ment que ens aporta el budisme, ens permeten créixer infinitament i aconseguir la nostra felicitat i la dels altres. Alhora, la psicologia i la psicoteràpia occidental contribueixen a obtenir l’equilibri personal necessari. Per això, la mútua influència entre ambdues és cada vegada més enriquidora.
http://www.danielgoleman.info/
http://www.mailxmail.com/…psicologia-transpersonal…/psicologia-transpersonal-2
psicosystem.blogspot.com/…/psicologiael-despertar-budismo.html
Visió des de la dona
La visió androcèntrica del budisme ve marcada per la influència de l’època i la societat patriarcal on va néixer. Un dels aspectes més interessants, que Occident pot aportar al budisme, és la inclusió de la visió i l’experiència de les dones.
http://www.dharmanet.org/lcwomen.htm
http://www.buddhanet.net/e-learning/history/women_world.htm
http://www.sakyadhita.org
http://www.congress-on-buddhist-women.org/index.php?id=21
http://lhamo.tripod.com
http://www.ritamgross.com/