Budisme compromès
Per Joan Batallé
El budisme de per si, implica un compromís personal interior i exterior.
Thich Nhat Hanh des d’un bon començament ha dut la seva acció a desenvolupar el seu compromís a través del budisme, que va des d’organitzar caminades per la pau a París o bé impartir xerrades en centres penitenciaris a EEUU, passant per manifestacions de suport al Dalai Lama.
Això últim li ha ocasionat el tancament de monestirs seus al Vietnam, ja que el govern del Vietnam recolza a la China en les seves pressions sobre el Tibet.
Per a mi, el veritable compromís en accions exteriors comença només a partir d’un compromís interior tal com se cita en un Cannon Pali com el que segueix:
<<Un pare i una filla actuaven en un circ. El pare es posava una llarga canya en el seu front i la nena hi anava pujant. Al fer això la gent els donava diners per comprar arròs i curri. Un dia el pare li digué a la nena: “filleta hem de cuidar-nos l’un de l’altre. Has de tenir cura de mi quan puges, i jo faré el mateix amb tu, per estar protegits tots dos. La nostra actuació és molt perillosa.”
Si ella queia a terra i es trencava una cama ja no tindrien cap aliment. “Filla meva hem cuidar l’un per l’altre per tal de seguir guanyant-nos el pa.“
La filleta que era molt sàvia el contestà: “Pare, ho has de dir així: cadascun de nosaltres ha de tenir cura de si mateix, per a guanyar-nos l’aliment, com que durant l’actuació cuides de tu mateix, i només cuides de tu, això et fa molt estable, estant molt alerta i això em servirà.
I si quan pujo prenc cura de mi pujaré en compte i no permetré que et passi res dolent. Així tu cuida’t bé de tu i jo em cuidaré de mi. D’aquesta forma ens guanyarem bé el menjar que necessitem. Buda digué que la nena tenia la raó. >>
Així, si el nostre compromís només consisteix en un conjunt d’accions dedicades als altres sense fer-ho des de la consciència, només quedaran com un llistat semi-buit que no reflectiran la presència i la integritat del nostres ésser.
Seguint el que he exposat, al meu entendre, el budisme compromès ajuda a millorar la salut personal, local i global.
Gràcies per la vostra atenció
Joan Batallé
REFERÈNCIES:
Per desenvolupar el budisme compromès podeu llegir les 14 directrius de Thich Nhat Hanh del qual n’he recollit una traducció on-line:
ELS CATORZE PRECEPTES
-budisme compromès-
Pel venerable Thich Nhat Hanh (del llibre “Interser”)
1. No idolatreu o us lligueu a cap doctrina, teoria o ideologia, fins i tot les budistes. El pensament Budista o d’altres sistemes de pensament són només guies. No són veritats absolutes.
2. No cregueu que el coneixement que posseïm actualment és, en termes absoluts, la veritat immutable. Eviteu de comportar-vos amb una ment estreta, i obligueu-vos a presentar les vostres idees com a punts de vista. Apreneu i practiqueu el desaferrament dels vostres punts de vista amb la finalitat d’estar oberts a rebre i considerar d’altres opinions. La veritat es troba en la vida i no només en el coneixement conceptual. Estigueu disposats a aprendre durant tota la teva vida i d’observar la realitat en si mateixa i al món en tot moment.
3. No obligueu als altres, inclosos els nens, per qualsevol mitjà, a adoptar els vostres punts de vista, ja sigui per autoritat, amenaça, diners, propaganda, i fins i tot l’educació. No obstant això, a través del diàleg compassiu, cal que ajudeu els altres a renunciar al fanatisme i l’estretor de mires.
4 . No perdeu la consciència de l’existència del sofriment en la vida del món. Trobeu maneres d’estar amb els que pateixen, incloent el contacte personal, visites, imatges i sons. D’aquesta manera, desperteu en vosaltres mateixos i en els altres la realitat del sofriment en el món.
5. No acumuleu riquesa mentre milions de persones estan famolenques. No ho tingueu com objectiu de la vostra vida la fama, el guany, la riquesa o el plaer sensual. Viviu i compartiu de forma senzilla el temps, l’energia i els recursos materials amb els que estan necessitats.
6 No us mantingueu en la ira o l’odi. Apreneu a penetrar i transformar-los quan encara hi hagi les llavors en la vostra consciència. Tan aviat com es presenten, dirigiu la vostra atenció a la respiració per tal de veure i entendre la naturalesa del vostre odi.
7. No us perdeu en la dispersió ni en les vostres circumstàncies. Practiqueu la respiració conscient per tal de tornar al que està succeint en el moment present. Estigueu en contacte amb el que és meravellós i refrescant, i allò que guareix, tant dins com al voltant vostre. Regueu les llavors de la planta de l’alegria, la pau i la comprensió de vosaltres mateixos per tal de facilitar la tasca de transformació en les profunditats de la vostra consciència.
8. No pronuncieu paraules que puguin crear discòrdia i causar trencaments en la vostra comunitat. Feu tot el possible per reconciliar i resoldre tots els conflictes, encara que siguin petits.
9. No pronuncieu paraules que causen divisió i odi. No propagueu notícies que no sabeu si són certes. No critiqueu o condemneu res del que no esteu segurs. Sempre parleu amb la veritat pel davant i de forma constructiva. Tingueu la valentia de parlar sobre situacions d’injustícia, encara que pugui posar en perill la vostra pròpia seguretat.
10. No utilitzeu la comunitat budista per guany o lucre personal, o la transformeu en un partit polític. Una comunitat religiosa, però, ha de prendre una posició clara contra l’opressió i la injustícia i esforçar-se per canviar la situació sense entrar en conflictes partidistes.
11. No visqueu amb un esperit tal que sigui perjudicial per als éssers humans i la natura. No invertiu en empreses que priven a altres d’oportunitats de viure. Decidiu-vos per opcions que ajudin a millorar la compassió en el teu entorn.
12. No mateu. No deixeu que altres matin. Trobeu tots els mitjans possibles per protegir la vida i prevenir la guerra.
13. No posseïu res que hauria de pertànyer a altres. Respecteu la propietat d’altri, que ningú tregui profit del patiment humà o el patiment d’altres espècies a la Terra.
14. No maltracteu el vostre cos. Apreneu a respectar-lo. No mireu el vostre cos com un simple instrument. Preserveu les vostres energies vitals (sexual, respiració, esperit) per a la realització del Camí. (Per als germans i germanes que no són monjos o monges): L’expressió sexual no s’ha de donar sense amor i compromís. En les relacions sexuals, sigueu conscients del possible futur patiment que podeu causar. Per preservar la felicitat dels altres, respecteu els drets i compromisos dels altres. Sigueu plenament conscients de la responsabilitat de portar noves vides al món. Mediteu sobre el món al qual fareu venir els nous éssers.
From the book ‘Interbeing’: Fourteen Guidelines for Engaged Buddhism, revised edition: Oct. l993 by Thich Nhat Hanh, published by Parallax Press, Berkeley, California Des Inters ‘el llibre’ revisada: octubre de l993 per Thich Nhat Hanh, publicat per Parallax Press, Berkeley, Califòrnia
El Venerable Thich Nhat Hanh és un monjo budista, poeta, activista per la pau, i l’autor de “Ser Paz”, “El miracle de la consciència i atenció”, i molts altres llibres. Viu en una comunitat monàstica al Sud-oest de França anomenada Plum Village, on ensenya, escriu, jardins, i treballa per ajudar els refugiats a tot el món. Realitza recessos arreu del món en l’art de la vida conscient, i ha realitzat recessos especials per American veterans de la Guerra del Vietnam, psicoterapeutes, artistes, activistes ambientals i els nens.