27 novembre 2010 – Per Daniel Turon
Varem començar amb un pensament per a tota la gent que pateix injustícies i violències estructurals al món( i varem donar algunes dades)…com per exemple el fet que avui, com tots els dies, moriran 60.000 persones degut al model econòmic actual, per això els hi dediquem aquesta sessió, i els nostres esforços per transformar aquesta situació, recordant com sempre diu Federico Mayor Zaragoza, que hauríem de despertar cada dia amb aquesta consciència, com si fos un mantra. Recordar també que el Dalai Lama ha declarat diverses vegades la importància d’un implicació davant del canvi climàtic
Vam llegir 3 frases:
“En aquest moment crític de la història, el repte de budisme socialment compromès no és convèncer els ciutadans que la religió pot jugar un paper positiu, sinó mostrar-ho”. David Loy
“En el fons hem de recordar que l’esperança és només això, esperança. A no ser que condueixi a l’acció, no serveix de gaire. L’acció és molt més important que limitar-se a pregar. A no ser que les nostres percepcions tinguin com a resultat alguna acció pràctica, no serveixen per a res. El veritable efecte ha de sorgir de l’acció i no només de l’esperança”. Dalai Lama Mundos en harmonia (pag.30)
“El repte especial que afronta el budisme en el nostre temps és posicionar-se com un defensor de la justícia al món, una veu de la consciència per a les víctimes de les injustícies socials, econòmiques, i politiques, que no poden parlar per si mateixes”. Bhikkhu Bodhi
Varem donar pas als participants de la taula rodona:
Joan Batallé – membre de la Sangha del Moment Present de la tradició budista zen vietnamita del venerable Thich Nath Hanh. Veure document.
Xavi Dua, pertany al grup de budisme i drets humans de la coordinadora catalana d’entitats budistes.
Veure el power point amb els resultats de l’enquesta.
Aniol Olmedo. Representant del moviment de transition towns(ciutats en transició) i del decreixement.
L’Aniol va parlar del decreixement, la filosofia de simplicitat voluntària, algunes accions que s’estan portant a terme com les monedes socials o locals, els horts urbans, la permacultura. I la importància del consum local. (Veure els links al final del document.)
Es va comentar que des de la perspectiva budista els drets humans, no son nomes la Declaració Universal dels Drets Humans ( drets individuals, lliberals) sinó que s’han de tenir molt en compte els drets socials,culturals, econòmics, ja recollits en la “Carta internacional de derechos humanos” També el que destaca des de una perspectiva budista es el concepte de responsabilitat, el fet dels drets humans es reverteix per que comença per un mateix, per el que un pot fer. A occident volem imposar els drets humans a altres pobles però ni nosaltres mateixos els complim, per això la visió de responsabilitat universal es un concepte bàsic en la perspectiva budista dels drets humans. Tot comença per el pensament , la paraula i l’acció.
“Molts sondejos d’opinió indiquen que els consumidors del món desenvolupat declaren estar disposats a pagar preus superiors per productes i serveis que no siguin resultat de l’explotació flagrant o que no danyin el medi ambient. No obstant això, les dades obtingudes en treballs de camp suggereixen una altra cosa … Miller( un antropòleg) va acompanyar a unes 50 persones de compres a Londres, només dos van comprar “productes ètics “…… la compra basada en el benefici aliè és summament rara …” (De Ginsborg, 2010):Asi no podemos seguir, participación ciudadana)
Daniel Goleman( que ha publicat algun llibre juntament amb el Dalai Lama), en el seu últim llibre parla de la intel·ligència ecològica, ho defineix com el fet de ser conscients de com afecten les nostres conductes i els nostres hàbits. De tenir consciencia de l’efecte local en allò global. Link a la ressenya del llibre intel·ligència ecològica:
http://danielturoncutrina.blogspot.com/2009/07/intelligencia-ecologica_17.html
En aquest sentit varem parlar sobre la relació entre la interdependència budista en relació amb la consciencia que tenim alhora de fer les nostres compres i escollir, per exemple productes ecològics i/o de comerç just.
La importància de ser conscients de que l’alimentació ecològica respecta la terra ( en canvi la intensiva, amb pesticides, transgènics, químics…acaba matant la terra, els microorganismes y els insectes que hi habiten).
La importància de que el comerç just ajuda a la no explotació dels treballadors( moltes vegades nens i dones en condicions molt precàries de sofriment)…
Cada producte que consumim te una repercussió en altre gent o en el futur del planeta.
Varem llegir també algunes frases del nou llibre “política con conciencia” , un llibre sobre la política des de la perspectiva Budista. Destacant entre d’altres la implicació social i política de Thich Nhat Hahn, i de Chogyam Trungpa Rimpoché. I la importància del concepte de la responsabilitat universal.
Vam parlar del vegetarianisme, i dels 3 motius per a ser-ho:
-L’ètic: no promoure el sofriment en els altres essers, nomes cal anar a una granja de gallines o de qualsevol animal, per veure el patiment per el que passen aquests essers vius, per que desprès els hagin de matar, i per que desprès ens els puguem menjar.
Es pot veure aquesta pelicula “Earthlings es un documental que trata acerca de la absoluta dependencia de los humanos para con los animales no humanos usados como mascotas, comida, vestimenta, entretenimiento e investigación científica, así como acerca de nuestra total falta de respeto a estos nuestros “proveedores”.
http://video.google.com/videoplay?docid=7576567901991519153&q=earthlings&total=954&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0#
-La salut, la medicina occidental recomana nomes menjar 2 cops per setmana, a occident es menja carn a cada àpat, o sigui entre 14, 21 cops per setmana. Els nostres avantpassats( els nostres avis) tenien un consum mes responsable de la carn.
-L’ecològic (el benefici de tots els essers): Segons la FAO, el consum de carn produeix un 20% de les emissions de CO2, que produeixen el canvi climàtic.
http://www.fao.org/ag/esp/revista/0612sp1.htm
Vam parlar del concepte de grau de coherència, podem anar millorant en la consciencia i en els actes de consum responsable, per el benefici de tots els essers.
Hem de seguir reflexionant sobre aquestes preguntes:
¿ Que es per a nosaltres el compromís social, i com ho relacionem amb el budisme?
¿Que pot aportar per a nosaltres el Budisme en el canvi social?
¿Com la transformació personal pot convertir-se en transformació social?
Finalment, diria, que en la meva opinió, veig que tant els moviments socials, com els àmbits universitaris, que tenen certa consciencia de la situació actual, estan en un punt de pessimisme, de derrotisme, desprès de Copenhaguen, i de que no s’acaben d’articular masses sortides a la crisi( ni a la financera, ni a l’ecològica), llavors en la meva opinió, es a través d’un despertar espiritual, es a través de la força i l’esperança que ens dona el budisme i altres tradicions autentiques, que podem renovar aquesta esperança entre els moviments socials, implicant-nos socialment per que un altre mon sigui possible.
Alguns links sobre els temes parlats:
Ciutats en transició: http://barcelonaentransicio.webs.com/
Decreixement: http://ca.demagazine.eu/
Consum responsable: http://opcions.org/
Comerç just: http://www.festacj.org/
Joc de consum responsable de Greenpeace (amb molts links interessants):
http://consumo.greenpeace.es/
Drets Humans:
http://es.wikipedia.org/wiki/Carta_Internacional_de_Derechos_Humanos
Declaraciones de las responsabilidades humanas:
http://www.cic.gva.es/images/stories/declaracion_de_valencia.pdf
http://www.charter-human-responsibilities.net/IMG/pdf/CHARTE_ESP.pdf
http://www.global-ethic-now.de/gen-eng/0c_weltethos-und-politik/0c-pdf/decl_human_respons.pdf
Book, Buddhism and Human Rights
http://books.google.com/books?id=m1YmyhaZ_tsC&pg=PA230&dq=Buddhism+and+human+rights+a+Buddhist+commentary+on+the+universal+declaration+of+human+rights&hl=ca&ei=WqruTLfRAojOswb6xPnyCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCQQ6AEwAA#v=onepage&q=Buddhi&f=false
Declaration of interdependence: http://www.buddhistethics.org/1995conf/closing.html
“La protecció d’un mateix, protegeix a altres, la protecció dels altres, un protegeix
un mateix “(Samyutta-Nikaya 47.19)
Frases del Daniel Goleman
“La inteligencia ecológica es la capacidad de vivir tratando de dañar lo menos posible a la naturaleza. Consiste en comprender qué consecuencias tienen sobre el medio ambiente las decisiones que tomamos en nuestro día a día e intentar, en la medida de lo posible, elegir las más beneficiosas para la salud del planeta. La paradoja reside en que cuanto más coherentes somos con su bienestar, más invertimos en el nuestro
“Donde ponemos nuestro dinero, ponemos nuestra energía. Y con ésta se crea el mundo. Si nadie compra un determinado producto o servicio, desaparece del mercado. El consumo consciente parte de la responsabilidad personal (compro lo que necesito y no lo que la publicidad me hace desear) y de la consciencia ecológica (me informo de si lo que compro se fabrica respetando el medio ambiente)”
“No basta con reciclar. Ni con comprar alimentos biológicos. Ni con cambiar las bombillas o desconectar los enchufes… Esos pasos son necesarios pero insuficientes, porque lo que hay que cambiar realmente es nuestro modo de pensar. Todos nuestros actos tienen un impacto en el medio ambiente” (y en la justicia social)