Diàleg entre Ven. Thubten Wangchen i Dr. B Alan Wallace
(amb traducció simultània a l’espanyol)
“Els budistes tibetans creuen que els Dalai Lamas són manifestacions d’Avalokiteshvara o Chenrezig, el Bodhisattva de la Compassió.
Els bodhisattves són éssers realitzats, inspirats pel desig d’assolir la il·luminació completa, que han promès renéixer al món per ajudar tots els éssers vius”
Aquesta definició és un extracte de la web oficial de l’actual Dalai Lama, Tenzin Gyatso (https://www.dalailama.com), encara que moltes persones coincideixin amb aquesta definició, com tot en aquesta vida, es pot veure des de perspectives molt diferents. Però si ens atenim empíricament als fets i al comportament de l’actual Dalai Lama, en qüestions com la no-violència, el respecte dels drets humans i altres, que de fet són un reflex de la seva ment i cor, totes aquestes perspectives coincidiran que és un ésser excepcional.
Això així a primera vista no és una bona notícia, atès que es converteix en “excepcional” per qüestions bàsiques i de gran sentit comú que afecten directament el benestar de tota la humanitat, d’un mateix i el desenvolupament sostenible del nostre entorn mediambiental, que tristament han estat relegades a un segon pla per part de la nostra societat.
No obstant, haurem de remuntar-nos als inicis d’aquest llinatge que comença a finals del segle XIV, l’any 1391 amb Gedun Drupa, encara que no va ser fins al tercer a la línia de successió, Sonam Gyatso el 1546, al primer que se li va donar el títol de Dalai Lama, per comprendre realment la dimensió i l’impacte que ha tingut al llarg de la seva història, però especialment avui dia.
Aquest diàleg ens transportarà temps enrere, descobrint la cultura i l’herència espiritual d’on va sorgir el Dalai Lama, fins arribar a avui dia, on explorarem la seva visió, el seu missatge i valors i quin impacte ha tingut no només al Tibet sinó al resta del món.