Una llum en el camí a la Il·luminació, de Atisha
ACTIVITAT ONLINE, VIA ZOOM
“Aquells que, en veure el seu propi patiment, desitgen, de cor,
eliminar per complet tot sofriment aliè
són els éssers de capacitat superior”. Atisha
“Una llum en el camí”, és el text arrel d’Atisha que dóna origen a les tradicions del Lam Rim (El camí gradual cap a la il·luminació). Aquesta composició és una introducció a la pràctica espiritual que forma part de totes les escoles del budisme tibetà.
Atisha, gran erudit del Monestir de Nalanda, responsable de la segona difusió del Dharma al Tibet, va compondre aquest text concentrant tots els ensenyaments de Buda en forma de recorregut espiritual estructurat en diversos passos de meditació que porten al deixeble a assolir estadis sempre més elevats de creixement interior fins a la il·luminació. Atisha ho va compondre amb ensenyaments senzilles de posar en pràctica.
Data i horari
21 i 22 novembre 2020, de 11:00 a 14:00
Lloc
Online vía Zoom
Aportació
40 € / Socis preguntar
Inscripció
https://www.nagarjunabcn.org/registro-ensenanzas-online-maestros-mes-de-noviembre/
Ven. Gueshe Lobsang Jamphel
Gueshe Jamphel va néixer el 1961 al Tibet central, a prop de Lhasa. Rep l’ordenació de monjo als 19 anys. Estudia tres anys en el seu monestir fins a la invasió xinesa de Tibet el 1982 que el porta a exiliar-se a l’Índia, el 1983, a l’edat de 22, Gueshe Jamphel i cinc dels seus amics van fugir de Tibet cap a la frontera del Nepal-Tibetà tot i les condicions muntanyoses i disposicions mínimes. El seu principal objectiu era obtenir una audiència amb Sa Santedat el Dalai Lama, i rebre els seus consells.
El viatge va durar al voltant de dos mesos per arribar a la frontera amb Nepal, i d’allí va viatjar a Dharamsala, al nord de l’Índia, on Sa Santedat té la seva residència. A partir de llavors, Gueshe-la va anar a Monestir de Sera al sud de l’Índia, que és un dels tres grans monestirs, i es va matricular a Tsethang Khangtsen, amb Gen Kyopon-la com a mestre resident. Gueshe-la va seguir totes les regles del monestir i va estudiar temes recollits i altres temes relacionats durant tres anys amb mestres com Dhenma Khensur Ngawang Lekden i Tehor Gueshe Pema Gyaltsen. Després va passar a estudiar el text arrel Abhisamayalamkara, així com els comentaris indis i tibetans, incloent comentaris per Jetsun Chökyi Gyaltsen com ‘Una visió general de Abhisamayalamkara’, ‘La Conclusió sobre Abhisamayalamkara’, i ‘El Comentari sobre Abhisamayalamkara’.
Gueshe-la ha memoritzat el text arrel, comentaris i estudiat de prop la visió basta i subtil de Cittamatrin, i en el seu segon any de Abhisamayalamkara va ser guardonat amb el primer lloc en Rikchung [competència debat], i després d’això, va estudiar Abhisamayalamkara per sis anys.
Gueshe Lobsang Jamphel ha estudiat amb dos professors més, en un període de tres anys (Tsangpa Gyume Khensur Lobsang Tenzin i Tehor Gyume Khensur Lobsang Delek), Gueshe-la va memoritzar els textos arrel Madhyamika i va estudiar ‘Una visió general de Madhyamika “per Jetsun Chökyi Gyaltsen, així com tots els comentaris de Je Tsongkhapa i els seus dos deixebles principals, en particular, “El Mirall reflex evident que les Vistes de Madhyamika ‘. A través d’l’estudi de forma contínua i l’anàlisi de les escriptures Madhyamika, es va convertir en un dels estudiants més brillants de la seva classe.
Quan era a la classe Vinaya, Gueshe-la va estudiar i analitzar els comentaris, “Els raigs de sol ‘i’ La Preciosa Garlanda de Vinaya ‘, i memoritzat el text” El significat clar de la Llum’ per Jadel Gueshe Kelsang Namgyal. Fins a la consecució oficial del seu grau de Geshe, va recitar alternativament aquest text i el text arran de l’Abhidharmakosa.
El 1998 va obtenir el postgrau de Gueshe Lharampa (P.H.D), el més alt en estudis monàstics tibetans davant milers de monjos dels tres grans monestirs durant el Monlam Chenmo (gran festival de la pregària), al monestir de Sera Je.
El 1999 Geshe-la va anar al Col·legi Tàntric Superior de Gyuto, i va estudiar reflexionar sobre els textos tàntrics amb l’ex abat del monestir de Loseling, Gen Dorje-la, com el seu mestre espiritual aprovant aquest curs amb el primer grau.
Lama Thubten Zopa el destina, com a mestre resident, al Monestir de Nalanda de la FPMT a França i actualment és Abat d’aquest monestir. L’any 2002 el lama Thubten Zopa el nomena mestre resident del centre Vajrayoguini de Barcelona, funció que continua exercint en el Centre Nagarjuna amb la fusió de tots dos centres el 2004.