Iniciació de Vajrapani Buthadamara
Dissabte 18 de maig a les 10:00h
Vajrapani, en sànscrit “Sostenidor del vajra”, és un Dharmapala, un guardià del Dharma, Protector i Destructor d’obstacles.
És un dels tres Bodhisattavas celestials del budisme Mahayana, Vajrapani, Avalokiteshvara i Manjushri, protectors angèlics que representen el Poder, la Compassió i la Saviesa de tots els budhas del passat, el present i el futur.
El Bodhisattva Vajrapani encarna l’energia espiritual i l’heroisme. Pertany tant al budisme Mahayana com al Tàntric i presenta molts aspectes en les seves representacions irades i pacífiques. L’expressió de la seva cara és d’ira aterridora, el seu cap està adornat amb una corona de calaveres. El seu cabell és llarg i despentinat, té un tercer ull enmig del seu front, amb una mirada tan furiosa i perniciosa com la dels altres dos. El seu cos de color blau està dret envoltat d’un halo de flames i trepitjant triomfalment dues figures que representen la ignorància i l’avarícia, a les quals ha destruït. El seu braç dret està aixecat, empunyant a la seva mà el vajra daurat, el “llampec diamantí”, com si anés a llançar-lo, el ceptre raig que mai pot fallar el seu objectiu, mentre que la seva mà esquerra fa un gest protector contra qualsevol força hostil al progrés espiritual.
El retir de Vajrapani és el primer que es recomana en la Sagrada Escola Sakyapa per a eliminar obstacles als practicants.
Ensenyaments sobre els Dotze Vincles d’Originació Interdependent
Dissabte i Diumenge 18 i 19 de maig a les 15:00h
La paraula Karma ve del sànscrit, de l’arrel “kr” que significa fer, i en pali, l’idioma original del budisme, és “kamma” i significa literalment “acció” o actuar.
L’essència de l’ètica budista resideix en el fet que el comportament condiciona a l’ésser. No obstant això, no només importen els nostres actes. L’estat mental que ens impulsa a obrar és crucial.
L’ètica budista és una ètica d’intenció. Els actes en si mateixos són neutrals. El que importa és l’estat mental, la voluntat que s’amaga darrere de l’acció. El budisme no parla en termes de correcte o incorrecte, bo o dolent, sinó que tracta d’intencions positives o negatives. La voluntat positiva, basada en la generositat, l’amor i la claredat, produeix resultats positius des del punt de vista kàrmic, ens allunya de l’engany i ens condueix cap a la il·luminació. La voluntat negativa, basada en la cobdícia, l’odi i la ignorància espiritual ens manté en el samsara, girant en una roda infinita de dependència repetitiva i habitual.
En termes generals, dins d’un renaixement humà perfecte, el principi de la meditació depèn de la motivació, i el principi de la pràctica depèn de la llei de “Causa i Efecte” també coneguda com la visió correcta dels éssers mundans, perquè encara que no siguem practicants sempre que seguim aquesta llei del karma obtindrem bons resultats.
En els textos es comenta que molts practicants intenten aconseguir algun nivell espiritual sobre la vacuïtat, que és pràctica més elevada, però assenyalen l’error en el que es pot caure si no es comença pel principi, que és la “La Llei de Causa i Efecte”, i si no es té un enteniment clar d’ella.
D’aquí la importància de la comprensió dels ensenyaments dels “Dotze Vincles d’Originació Interdependent”, impartides pel mateix Budha i que han arribat a nosaltres a través de diferents llinatges. En tots ells se’ns diu que tots els fenòmens, és a dir tots els objectes tenen una originació interdependent, tots els fenòmens , es troben relacionats interdependentment. I a més la naturalesa de tots els fenòmens és la vacuïtat , o el que és el mateix, la manca d’existència inherent.
Iniciació de Kurukulle No Comú
Diumenge 19 de maig a les 10:00h
Kurukulle, és una Yidam del budisme tibetà o Vajrayana, considerada una emanació associada a la deessa Tara. El seu nom deriva de la seva residència a la muntanya Kurukulle, en l’actual vessant Gujarat. En tibetà, se la denomina Rig-byedma, que significa “aquella que és causa o origen del coneixement”.
Està dempeus ballant sobre un disc de sol vermell, perquè la seva naturalesa és calenta, i sobre una flor de lotus vermella, perquè és una visió pura de la consciència il·luminada. Trepitja amb la seva cama esquerra un cadàver humà masculí, ja que subjuga i encanta el dimoni de l’ego. Es representa nua, com una seductora deïtat femenina de 16 anys, un número ideal que representa la perfecció. El seu cos resplendent, voluminós i atractiu, de color vermell, a causa de la seva funció màgica d’encant i magnetisme. Té una sola cara, perquè encarna la saviesa no dual més enllà de la distinció convencional del bé i del mal. Té quatre braços, perquè representen els quatre estats incommensurables de la ment: amor, compassió, alegria i equanimitat. Amb dos dels seus braços sosté un arc amb fletxes entrellaçats amb flors, en les seves altres dues mans, sosté un ganxo que atreu i porta a la seva presència, i una soga. El seu cap està adornat amb una corona de cinc cranis secs, que representen les cinc perfeccions i ella mateixa encarna la sisena perfecció, la saviesa. Porta un collaret de cinquanta caps humans regalimant sang, perquè venç les cinquanta emocions negatives.
El seu mantra representa l’amor apassionat i la perfecció de la saviesa que transforma l’ego. És la deessa de la riquesa i de l’amor per excel·lència. Es diu que repetint el seu mantra deu mil vegades, estem preparats per a atreure tots els nostres desitjos.
Kurukulle, és la deïtat associada particularment a l’activitat il·luminada de poder i de fascinació. És invocada per a subjugar als enemics i atreure tot el beneficiós que desitgem.
El retir se celebrarà en el Centre, carrer Trafalgar 50, 2n 2a, Barcelona.
Per a més informació consultar amb secretaria al telèfon 938 153 288 o per correu electrònic a sakyagephelling@gmail.com