Què sabem sobre els mètodes d’ensenyament dels mestres
en el passat i ara?
Estructura de la Jornada
El format de la Jornada serà de 3 col·loquis simultanis i una posada en comú al final del matí. A partir de la posada en comú es pot fer més endavant un document que reuneixi totes les idees que hagin sortit.
La intenció és que les diferents entitats i persones interessades en el budisme tinguin espais on intercanviar opinions, compartir punts de vista i ampliar-ne la visió i comprensió.
Hi haurà 3 rondes de trobades, amb 3 col·loquis simultanis a cada ronda, d’una durada de 40 minuts, a sales diferents, amb unes 25 persones per grup, una persona que moderi i una altra que prengui nota de les intervencions.
Aquest canvi de sales i grups tindrà lloc 3 cops al llarg del matí, de manera que al final s’hauran fet 9 col·loquis diferents i tothom tindrà l’oportunitat de participar-hi activament.
Els col·loquis es desenvoluparan al voltant de tres grans temes:
1. AUTORITAT ESPIRITUAL I PODER TEMPORAL
2. EL PERFIL DEL/LA MESTRE/A
3. ELS MITJANS HÀBILS DELS MESTRES ACTUALS
Guió
09.30 – 10.00 Arribada (30 minuts)
10.00 – 10.15 Benvinguda i presentacions (15 minuts a la sala d’actes)
10.15 – 10.20 Desplaçament per a la primera tanda de col·loquis (5 minuts)
10.20 – 11.00 Primera ronda de col·loquis (40 minuts)
Canvi de grup (5 minuts)
11.05 – 11.45 Segona ronda de col·loquis (40 minuts)
Canvi de grup (5 minuts)
11.50 – 12.30 Tercera ronda de col·loquis (40 minuts)
Descans (10 minuts) i després tornar a la sala d’actes
12.40 – 13.30 Posada en comú (50 minuts)
13.30 – 14.00 Aperitiu (30 minuts)
Vint punts per reflexionar i preparar-se per als col·loquis de la Jornada
- Els mestres ajuden a entrar en la via, a entendre-la. El seu rol ha de servir per conduir-nos en el procés de la realització. La relació dels mestres amb els estudiants s’hauria de basar en l’amor i la compassió.
- És necessari o suficient que el mestre o la mestra conegui molt bé els aspectes teòrics del budisme? Que els sàpiga explicar amb claredat?
- De quines maneres es pot transmetre un ensenyament com el budisme, que implica tot l’ésser?
- Com s’han d’entendre les relacions entre mestres i deixebles en el budisme?
- Diferents maneres d’entendre el rol dels mestres i/o el vincle mestre/deixeble.
- Es confon, de vegades, el paper dels mestres amb el d’una psicòloga per part d’alguns deixebles?
- Els mestres tenen poder per ajudar els estudiants en tots els àmbits de la vida?
- Pot ser que alguns mestres confonguin el seu paper de mestre amb l’exercici de l’autoritat i el poder? És fàcil caure en la temptació?
- Confiança total, obediència total?
- L’autoritat i el poder dels mestres els hi donem els estudiants.
- Els deixebles esperen massa d’un/a mestre?
- Decepció en veure que els/les mestres són persones normals, amb deficiències.
- Fins a quin punt els defectes o l’aspecte humà s’entenen?
- Es pot confiar en mestres que en la vida quotidiana tinguin molts problemes d’ego?
- Tenir un sol mestre o una sola mestra? Tenir-ne més d’un a la vida? Tenir-ne més d’un simultàniament?
- Exposició lliure del que representa la figura del o la mestra en la tradició de cadascú.
- És important “seguir” un/a mestre/a per al desenvolupament dels deixebles?
- Quan la relació entre mestre i deixeble acaba malament.
- Quins mitjans hàbils fan servir els mestres per conduir-nos cap al despertar?
- Què passa quan tothom vol fer de mestre? El risc d’auto-atribuirse el rol del mestre/a.